EL DUALISME ANTROPOLÒGIC
S'anomenen "dualistes"
les teories sobre l'home que suposen l'existència
d'un doble principi en cadascun dels humans: d'una banda
hi hauria el "cos" (matèria) i de l'altre
un principi psicològic o espiritual que s'anomena
"ànima".
La paraula "ànima"
(grec. "psique") no necessàriament ha de
ser entesa en sentit religiós o transcendent com
quelcom aliè o divers respecte del cos. L'ànima
ha de ser entesa, senzillament, com el principi que dóna
moviment al cos. O en altres paraules, l'ànima és
una "força vital" -en el sentit que encara
recull el llenguatge ordinari quan diem, per exemple, que
X "ha d'animar-se" (o que "està desanimat").
Tota creença en un dualisme antropològic és
idealista, mentre que el materialisme és monista;
per als monistes en els humans no hi ha res més que
matèria i les idees són simplement un dels
actes que poden fer les (algunes) organitzacions materials.
L'argument bàsic que donen
els dualistes per tal d'afirmar la necessitat d'existència
d'un principi espiritual ("ànima") és
que l'aspecte intel·lectual o conceptual pròpiament
i específic humà, ("la raó"),
no pot ser reduït a explicacions materials. Per a un
dualista, el cos ha de ser explicat com una mena de Gran
Màquina. Com totes les màquines, el cos consumeix
energia i produeix treball; però els processos psíquics
resulten massa complexos, i no poden ser explicats dins
aquest model. Cal, doncs, suposar que existeix un principi
espiritual, capaç d'explicar fets que, com el de
la llibertat humana, o el de la construcció de la
pròpia identitat, per exemple, que són incomprensibles
en l'àmbit del mecanicisme.
Per tal de ser dualista no resulta
imprescindible creure que Déu ha format l'ànima,
ni tan sols que l'ànima sigui eterna; però
sí que ho és el fet d'acceptar que les produccions
mentals i espirituals pròpies dels humans (l'element
"racional") és originat de forma diferent
a la del cos físic.
L'origen de la concepció dualista
sobre l'home és difícil d'establir. En tot
cas, és segur que a Egipte uns dos mil cinc-cents
abans de Sòcrates ja estava plenament establerta
la creença en un principi immortal que dóna
força al cos i que el transcendeix. A través
del (neo-) platonisme, aquesta idea va arrelar en el cristianisme,
que el considera intrínsec a la seva concepció
del món. Però a partir del Segle de les Llums,
el dualisme antropològic va anar perdent influència,
fins a constitur un dels temes centrals en els retrets que
Nietzsche feia al cristianisme, a les darreries del segle
XIX.
Els pensadors dualistes que han tingut
més influència en l'antropologia filosòfica
són:
Plató: que establí
l'afirmació que el cos és fet de matèria
i és d'origen i finalitat mortal, mentre que l'ànima
pertany a un altre ordre ("el món de les idees"),
és espiritual i pura i tendeix a fugir del cos mitjançant
la millora en el coneixement i la pràctica de la
virtut. Al diàleg Alcibíades, Plató
estableix que "l'home és ànima i el cos
és la seva presó" (soma/sema). Aquesta
afirmació va tenir una gran influència en
el pensament cristià, a través de Sant Agustí.
Aristòtil: deixeble de Plató
per al qual l'ànima humana és la seu de la
raó. Segons Aristòtil, en l'home coexisteixen
tres ànimes (racional, vegetativa i sensitiva) i
cada ànima està composta de dos elements:
racionalitat i voluntat.
Descartes: com a pensador racionalista
feu la famosa afirmació "penso, ergo existeixo";
val a dir, que per a ell l'existència dels humans
no depenia del cos sinó de l'ànima. Si som
alguna cosa, som éssers pensants i el cos és
secundari (tot i que d'ell depenen les sensacions). Descartes
fou també el primer a defensar el mecanisme d'una
manera radical: l'home, des del punt de vista de cos, és
per a ell plenament equiparable a una màquina.
Hi ha encara un altre tipus de dualisme
que ha tingut una gran importància en l'antropologia
filosòfica; ens referim al dualisme emotivista, que
no diferencia dos elements tipus cos/ànima, sinó
que proposa que en els humans hi ha una altra dualitat fonamental:
la que oposa raó i sentiment o, com de vegades es
diu, "cor" i "raó".
El dualisme emotivista és
típic en el Romanticisme, que exalta les passions
i les emocions com a font de coneixement per sobre de la
lògica racional. El seu origen, però, és
anterior i podem situar-lo en el matemàtic anticartesià
Pascal (1623-1662) per al qual: "el cor té les
seves raons que la raó no comprèn". Un
representant típic d'aquest dualisme és el
filòsof suïs Amiel per al qual: "L'home
s'eleva per la intel·ligència; però
no és home més que pel cor".