La bèstia
humana
Jaume SERRA HUNTER
Psicòlegs i teòlegs
escruten el fons animal de l'home, negar l'existència
del qual fóra cloure els ulls a la realitat. No lluitem
amb un enemic imaginari, que un misticisme patològic
hagi pogut crear, sinó amb una naturalesa forta i
resistent que durant els primers anys de la vida s'ha fet
senyora i mestressa de nosaltres. És per llei natural
que la vida animal precedeix la vida de l'esperit. Bé
és veritat que no es tracta d'una substitució,
sinó d'una dualitat que constitueix el gran secret
de la conducta de la persona, i la trajectòria d'aquesta
conducta ve marcada precisament per les dues naturaleses.
Condescendències perilloses
poden mediatitzar l'esdevenidor de l'home i lligar-lo a
una existència de servent o d'esclau. A mesura que
la raó treballa, s'esclareix l'horitzó de
les nostres possibilitats espirituals i pot arribar un moment
almenys aquesta ha de ser la nostra aspiració- que
el triomf de la voluntat assoleixi el caràcter d'una
victòria definitiva. Però això serà
el fruit d'una tasca diària, persistent, sotmesa
al ritme de dolors i d'esperances, gairebé mai de
plaer i d'alegria. Sols una energia interior pot sobrepassar
l'angoixa existencial, una energia que no tolera interferències
físiques, ni somàtiques: l'energia del pensament
i de la convicció.
Ben lluny està de la realitat
la teoria que basa les nostres activitats superiors en les
primeres manifestacions de la consciència. La base,
potser sí que existeix, però no és
pròpiament base, sinó simple antecedent històric.
Creure que els nostres pensaments i les nostres conviccions,
que constitueixen el fons habitual de la vida humana, formen
un grau, per be que el més elevat, de l'ésser
conscient, és el mateix que definir l'esperit com
un refinament de la matèria. No és una diferència
de grau, sinó de naturalesa, la que separa les dues
capes del psiquisme, i és afer de l'home que sent
el seu destí de superar-se, mantenir sempre lluny
de les seves determinacions els instints i les habituds
de la vida somàtica.
Hi ha moments en què la bestialitat
fa la seva aparició en forma súbita i abassegadora.
És en el medi social, sobretot quan aquest aplega
persones de modalitats psíquiques semblants, les
quals per atzars de la vida es troben en la necessitat de
conviure, quan ajunten els seus esforços per tal
de defensar els seus interessos de la comunitat; quan els
diferents grups han estat violentament arrancats del seu
ambient de vida plàcida i tranquil·la... Aleshores
els baixos fons de la persona surten a la superfície,
i si l'hàbit del bé no està prou arrelat
en els homes, totes les valors col·lectives es troben
en crisi: la germanor, l'amistat i la justícia.
La germanor és la primera
de les valors col·lectives que separa l'home de l'animal.
La igualtat recolza en el fet de constituir tots els homes
una mateixa família. Els mòbils egoistes ens
porten a efectes o conseqüències paradoxals.
Portada a l'extrem la seva satisfacció, acaben per
perjudicar la mateixa persona. L'isolament de l'egoista
és la reacció lògica de l'orgull absorbent
i dominador. L'home, per definició, no pot ser un
egòlatra. Ho és solament si l'home és
considerat com una bèstia perfeccionada. Aleshores
defuig els deures de l'amistat. Busca sols la seva joia
i el seu contentament; s'alegra del mal de l'altre i s'entristeix
per la felicitat aliena; plora amb l'alegria del germà
i riu amb la tristesa de l'amic. Perdut el sentit de la
convivència, hom arriba a les més grans aberracions.
No hi ha amor que pugui enlairar-se per obra de la pura
animalitat.
Sense la fraternitat i la simpatia,
no és possible reconstruir el concepte de la justícia,
virtut de les virtuts, com sostenia el fundador de l'Acadèmia.
La desigualtat és sempre un símptoma que han
triomfat les inclinacions bestials. Una societat que fia
la justícia a la voluntat del legislador, no és
més que extraordinàriament una societat d'homes.
Podrà tenir mecanismes perfectes de defensa i d'atac,
però li manca l'esperit combatiu dels seus associats,
que és en definitiva el que porta a la victòria.
Podrà aconseguir una grandesa econòmica, que
li asseguri un benestar material, però estarà
mancada de la perfecció ètica, única
duradora i perpètua.
L'educació pot molt contra
les males passions i els egoismes de classe. Però
sobretot l'educació per l'exemple, és a dir,
aquella que no es diu i que es fa; no l'educació
estereotipada del llibre i del professor, sinó l'educació
incorporada a la vida com un deure que tots els homes tenen
de perfeccionar i perfeccionar-se, i ben mirat podem dir
que no hi ha una sola acció ni un sol intent ni un
treball fet, ni una tasca que comença, que no obeeixi
a una doble atracció dels dos instints des què
abans parlàvem: la naturalesa orgànica i l'ànima
racional.
Si separem dels llibres de moral i de pedagogia tot allò
que representa nomenclatura i tècnica, ens trobarem
davant els mateixos problemes que el sentit comú
planteja. En tota forma de convivència i de tracte
social hi té quelcom a veure la consciència
ètica; i això és tan exacte que, si
les normes corrents d'aquesta disciplina imperen, ni el
dret ni les lleis no tenen res a fer-hi, perquè són
inoperants o innecessàries. La coacció té
raó d'ésser solament quan l'animalitat es
volo sobreposar a la raó imparcial i serena, suprema
legisladora del bé i de la veritat.
Però, ¿a què
deu obeir que, essent tan clara la visió que l'home
té de quina ha d'ésser la seva conducta, les
ombres del dubte i del mal s'interposin sovint en el curs
de la seva existència? I no en l'home vulgar, per
dissort seva ignorant i feble, sinó en les ànimes
selectes que, per condicions naturals o per l'ambient en
què es creen, han assolit una forma superior de vida.
Hem patit des dels temps antics un
error que devem, com molts altres, als savis o pensadors
d'ofici. La racionalitat, característica, com sabem,
diferencial de l'home, ha estat interpretada com a pura
intel·ligència. La veritable raó està
més a prop del sentit comú que de la ciència
de classe i una perfecció suprema mental pot coincidir
amb una suprema malícia. Obrar racionalment no vol
dir obrar segons normes abstractes i rígides, absolutament
indeformables, secret d'homes superiors i privilegiats,
sinó obeir a instints que la mateixa naturalesa porta
i que hom adopta a la vida segons el grau de capacitat,
la llibertat individual i la seguretat col·lectiva
És evident que s'ha confós sovint el saber
de les coses i el saber-les viure, com els homes s'han fet
també un embull entre el viure amb plenitud del propi
dret i el reconeixement del dret dels altres; dues regions
en què la lluita de la dualitat humana assoleix la
seva màxima intensitat, perquè és allà
on la bèstia ocupa el lloc de l'esperi, i on els
interessos temporals i individuals usurpen les atribucions
de les valors impersonals i eternes.
Heus ací quina és la
raó metafísica d'aquest ressentiment universal
que està en el fons de l'angoixa contemporània:
l'haver volgut situar situar al cim de l'escala dels valors
les categories socials humanes, com si els interessos col·lectius,
per enlairats que siguin, poguessin desprendre's d'un fons
congènit d'egoisme, cosa pràcticament irrealitzable,
perquè són interessos humans i interhumans.
Mai no ha estat possible de cloure la disputa entre egoistes
i altruistes. A l'entorn de les dues concepcions s'han creat
els sistemes de moral. Hom pot dir que totes les orientacions
ètiques modernes estan polaritzades en un d'aquests
dos sentits. I fins s'han intentat aproximacions o conciliacions
entre les postures que es consideraven antagòniques.
Ho són segurament, i per molts motius incompatibles.
La bèstia humana fa la seva aparició en uns
i altres; les seves infiltracions hom les descobreix en
les tesis fonamentals dels pensadors que han formulat aquell
sistema. Un afany de simular la realitat pren diferents
matisos segons les raons adduïdes o la perspicàcia
mental del filòsof, però el fet és
sempre el mateix: tranquil·litzar aparentment la
consciència valent-se de tòpics humanitaris.
Fora dels valors eterns de la veritat
i del bé no hi ha salvació possible. Tampoc
no hi ha forma de conducta, per amoral que sigui, que no
trobi un principi d'aplicació en necessitats individuals
o col·lectives, és a dir, en un bé
i en una veritat contingents, que precisament per ésser-ho
perden tot allò que acaracteritza la seva essència.
Solament la perspectiva de l'absolut ens pot alliberar de
la bestialitat humana.
Jaume SERRA HUNTER:
"Problemes de la vida contemporània". Ed.
Columna, Barcelona, 1985 (textos escrit l'any 1939).
Article
per guardar o imprimir